Brug Secret Shopping til at højne din forretnings niveau

Har du hørt om secret shopping? Det er et tiltag som mange virksomheder benytter, til at undersøge hvor effektive deres salgspersonale og -metoder er. Vi kommer til at tale meget mere om i indlægget her, hvorfor det netop vil gavne din virksomhed.

Det kan Secret Shopping gøre for din virksomhed
Hvis du ikke helt er klar over hvad secret shopping er, så lad os starte med at klargøre det. Måske har du hørt om mystery shoppere før. Det er sådan nogle der tager ud og foretager de her såkaldte hemmelige handler. I bund og grund betyder det bare at du som virksomhed hyrer et firma til at sende en mystery shopper ud i din butik. De foretager et køb, som var det en hvilken som helst anden kunde. Dit personale ved altså ikke hvornår at denne person kommer og handler i din butik.

Meningen er at mystery shopperen skal foretage et køb, og ud fra sin oplevelse vurdere forskellige parametre. Som regel lægges der fast et fokus på bestemte ting ved secret shopping, men i nogle tilfælde aftales der også særlige fokus punkter med virksomheden. Det kan være at du ønsker et øget fokus på mersalg fra dit personale i en given periode. Her kan en mystery shopper gå ind og se om salgs personen rent faktisk forsøger at sælge flere ting ved et køb. På den måde kan virksomheden nemlig få et billede af om det er noget de skal arbejde på at forbedre.

Find ud af din virksomheds styrker og svagheder
Ved at benytte sig af secret shopping får virksomheden muligheden for at se på hvilke parametre de står stærkt, og på hvilke de bør arbejde på at forbedre sig. Der lægges vægt på om der bliver budt velkommen og tilbudt hjælp når man træder ind i butikken. Ligeledes lægges der vægt på salgspersonens engagement i interaktionen med kunden. Udvises der venlighed og entusiasme, og gives der nogle gode råd? Kort sagt, får salgs personen kunden til at føle sig godt tilpas i selskabet.

Der bliver set på om der bliver vejledt rigtigt omkring et produkt og om personalet virker interesserede i at være på arbejde og sælge. Alle disse parametre er nemlig vigtige når du driver en forretning hvor du har med kunder at gøre. Hvis en kunde mødes at et salgspersonale som ikke virker engagerede i deres arbejde, kan det hurtigt betyde mistet salg. En dårlig attitude eller manglende interesse i kunden gør som regel at kunden hurtigt forlader butikken igen, og det er ikke det man som virksomhed ønsker.